Att bo i Bostadsrätt

En bostadsrättsförening är en ekonomisk förening där alla medlemmar är delägare. Medlemmarna äger inte sina bostadsrätter men har ständig besittningsrätt till dem så länge man sköter sina skyldigheter mot föreningen.

Rättigheter och Skyldigheter
Föreningens verksamhet och dina rättigheter och skyldigheter regleras av lagar och förordningar samt stadgar och umgängesregler. Stadgarna och våra umgängesregler framgår under respektive rubrik. Den på årsstämman av medlemmarna valda styrelsen ansvarar för att allt fungerar i enlighet med alla bestämmelser och medlemmarnas gemensamma önskemål.

Medverka - Påverka
I mindre föreningar som denna är det viktigt att alla medlemmar aktivt deltager i föreningens arbete och genom detta får möjlighet att påverka verksamheten och de olika besluten. Medlemmarnas egna arbetsinsatser stärker gemenskapen och ökar trivseln i området, de är också värdefulla för föreningens ekonomi.

Visa hänsyn
Det är också viktigt att vi alla visar hänsyn och förståelse mot varandra, lever med normala umgängesregler och löser ev. misshälligheter innan de blir ett problem.

Alla frågor, stora som små, som på något sätt berör föreningen och dess verksamhet löser vi i samförstånd och om så önskas med styrelsens hjälp.